Pages

♥ikLaN

Followers

Tuesday 16 October 2012

Ketulenan bahasa Melayu harus dimartabatkan


16/10/2012 6:09pm

KUALA LUMPUR — Bahasa Melayu harus dimartabatkan ketulenannya demi memastikan bahasa itu yang jelik tidak diwarisi kepada generasi akan datang, kata seorang tokoh pejuang bahasa Melayu hari ini.

Profesor Dr. Teo Kok Seong, 59, dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, imej bahasa Melayu semakin tercemar dengan penggunaan bahasa pasar dan bahasa rojak yang kerap digunakan oleh generasi hari ini.

Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu UKM itu berkata, bahasa Melayu wajar digunakan di semua sektor awam serta swasta dan kualitinya mestilah berada pada tahap yang betul untuk memberi imej yang baik.

"Aspek tatabahasa, imbuhan dan kosa kata harus difahami. Apa yang penting kita kena mengubah sikap untuk membudayakan bahasa Melayu sebagai bahasa negara,” katanya selepas menerima anugerah Tokoh Pemartabat Bahasa Melayu peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2012 di sini.— BERNAMA

Foto oleh sinarharian.com.my



Walaupun para karyawan atau persendirian atau para kementerian mahupun diri saya mempertahankan penggunaan Bahasa Melayu baku tapi itu tidak memberi apa-apa kesan pada generasi muda kini. Mereka lebih suka menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama atau perhubungan. Perkara ini harus diterapkan dari rumah mereka sendiri. Begitu juga dengan masalah sosial anak muda mudi. Ibubapalah yang harus memainkan peranannya itu untuk membentuk jati diri anak-anak mereka. Pendidikan asas kehidupan sememangnya bermula dari rumahnya jadi mana mungkin ibubapa sewenang-wenangnya mengalahkan orang lain atas pemasalahan yang dilakukan oleh anaknya sendiri dan begitulah dalam berbahasa jua.  Walaupun anak2 saya boleh bertutur dalam bahasa lain selain Bahasa Melayu tetapi di dalam rumah sendiri mereka haruslah bertutur dalam bahasa tersebut dengan baik jadi tidak hairanlah kami menggunakan bahasa diri sendiri mereka dengan SAYA bukannya nama manja atau kita atau kami atau orang dan sebagainya. Jom berbahasa melayu dengan baik dan betul.. !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...