Pages

♥ikLaN

Followers

Friday 12 October 2012

Pekerja haram di Putrajaya


>DITAHAN...dua daripada 10 pekerja asing yang ditahan dalam operasi, semalam.
Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Walaupun medan selera beroperasi di dalam Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Putrajaya, namun masih ada majikan yang berani menggaji pekerja asing tanpa dokumen sejak awal tahun lalu. Kegiatan itu terbongkar selepas Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Imigresen Putrajaya membuat serbuan melalui Ops 6P Daya dan menahan 16 orang termasuk 10 warga asing dan enam majikan warga tempatan. Serbuan selama satu jam bermula 11 pagi itu turut mengambil tindakan ke atas pemilik enam gerai makanan dan minuman kerana menggaji warga asing.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen (II), Mohd Izzat Mohd Jamil berkata, melalui pemeriksaan berkenaan, pihaknya mendapati ramai majikan mengambil jalan mudah dengan menggaji warga asing tanpa dokumen sah walaupun mengetahui ia menyalahi undang-undang. Katanya, pihaknya yang mendapat maklumat awam yang mengatakan ramai majikan di kawasan itu menggaji pekerja asing sejak awal tahun ini melakukan siasatan sebelum membuat serbuan.

“Kami membuat pemeriksaan ke atas 17 kedai serentak dan mendapati tujuh daripadanya terbabit pelbagai kesalahan iaitu mengambil pekerja asing tanpa dokumen sah. Kami menahan 16 orang termasuk 10 warga asing termasuk enam Indonesia, tiga (Thailand) dan seorang (Myanmar) serta enam majikan warga tempatan untuk siasatan lanjut,” katanya di sini, semalam. Beliau berkata, mereka kini ditahan di Depoh Tahanan Imigresen Putrajaya untuk siasatan lanjut.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/12

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...