Pages

♥ikLaN

Followers

Monday 15 October 2012

Buta ICT mudah ditipu anak


 KUALA LUMPUR: “Macam mana hendak tahu pergerakan anak jika ibu bapa mendidik anak menggunakan kaedah tradisional sedangkan zaman sudah moden,” kata Presiden Lembaga Kaunselor Profesional Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din.
Menurutnya, kejahilan segelintir ibu bapa dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terkini seperti facebook, twitter dan blog menyebabkan mereka mudah diperdaya anak yang terbabit aktiviti tidak bermoral.

Katanya, Rasulullah sendiri menasihati setiap Muslim supaya mendidik anak-anak mereka sama seperti di zamannya. “Remaja zaman ini terdedah begitu banyak kemudahan di alam maya dan keadaan bertambah buruk apabila ibu bapa pula buta ICT menyebabkan mereka mudah ditipu. Cuba kalau mereka bijak menggunakan Internet, sudah tentu mudah untuk memantau pergerakan anak atau tembelang anak akan dapat dihidu dengan cepat seterusnya menyelamatkan mereka terbabit kancah kejahatan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas laporan muka depan Metro Ahad semalam bertajuk ‘Pandu Angkut’ yang mendedahkan taktik terbaru ‘orang jual orang’ menggunakan sistem ala pandu lalu kepada lelaki hidung belang. Urus niaga untuk memilih teman pengiring itu dijalankan di tepi jalan dengan pelanggan dikehendaki menunggu dalam kereta sebelum anak gadis dari flat berhampiran dibawa untuk dipilih.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/15

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...