Pages

♥ikLaN

Followers

Wednesday 26 September 2012

5,119 sudah dituduh rogol gadis bawah umur


DEWAN Rakyat di sini, semalam diberitahu bahawa Jabatan Peguam Negara sudah membawa 5,976 kes di bawah kesalahan rogol membabitkan gadis bawah umur berusia 16 tahun atau rogol statutori sejak 2007 hingga Ogos lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, bagi tempoh sama sejak 2007 hingga Ogos lalu terdapat 5,119 orang sudah dituduh atas kesalahan rogol membabitkan gadis bawah umur 16 tahun.

“Sebahagian daripada 5,119 yang dituduh itu dipertuduh atas lebih daripada satu kesalahan menjadikan jumlah kes 5,976. Daripada 5,119 orang yang dipertuduh, 1,631 sudah disabitkan atas kesalahan berkenaan, manakala 327 orang sudah dilepas dan dibebaskan tanpa dibebaskan daripada pertuduhan berkenaan,” katanya.

Mohamed Nazri berkata demikian ketika menjawab soalan utama Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) yang meminta Perdana Menteri menyatakan berapa ramai yang terbabit kes rogol gadis bawah umur sudah dihukum penjara bagi 10 tahun lalu.

Dalam soalan tambahan, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar turut ingin mengetahui kesediaan kerajaan mewujudkan jawatankuasa Jatuh Hukum Rogol seperti dilaksanakan di United Kingdom (UK). Menurutnya, di UK, hukuman penjara sampai mati dikenakan terhadap perogol yang merogol gadis bawah umur berusia 13 tahun. “Pada saya objektif utama untuk memperketatkan undang-undang membabitkan rogol untuk memastikan gadis bawah umur dilindungi,” katanya.

Mohamed Nazri kemudian berkata, beberapa badan bukan kerajaan (NGO), jabatan dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang menyampaikan bantahan terhadap keputusan Noor Afizal Azizan (dibebaskan bon berkelakuan baik kerana merogol gadis bawah umur).

“Saya sudah menghantar memorandum kepada pihak berkenaan dan dalam pertemuan itu pihak berkenaan sedang membincangkan dan sudah tentu ia datang dari pihak mahkamah. Dalam peringkat awal Ketua Hakim sudah memberikan pandangan, kemungkinan Jawatankuasa boleh ditubuhkan sekiranya pihak Eksekutif kerajaan bersetuju, tetapi cuma bagaimana untuk menyelaraskannya, tetapi dalam kes Noor Afizal, dia sudah dilepaskan,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/26

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...